reede, 11. jaanuar 2008

Kuidas reidis on tüdrukud ilusamad

... ja sellest miks mul on vahel tunne, et mul on teiste eestlaste pärast piinlik.

Lugu sellest kuidas noor internetipõlvkond näeb maailma esmalt läbi internetiakna ning päris ellu astudes peab rängalt pettuma. Minu näitel.

Endiselt plaan trollipargi troll millegi natukene moodsama vastu välja vahetada. Piiratud võimaluste juures on see ettevõtmine kohati justkui võimatu missioonina näiv.

Vaatasin võimaluste piires autode väljanäituse portaalist ühe noortepärase isendi välja. Tutvustuses kirjutati, et tema huvideks on Sport ja omasguste seas on ta teistest natukene kiirem ja tugevam, kuid samas on temaga läbisaamine suhteliselt hõlbus. 

Pildi peal oli kõik väga edev ja ilus. Müügimees väidab telefonitorus see isend olevat parim saadaolev pakkumine. Poes on ta veeretatud keset tuba kui trofee. Läikima löödud ja kammitud.

Kõik tundubki olevat ideaalne kuni reaalse esmakohtumiseni. Lähemalt tuttavaks saades löövad välja halvad elukombed ja lõtv ellusuhtumine. Auto eelmine omanik on ikka väga väga hooletu olnud.

Järgnevalt lühidalt märkmeid sellest mis silmast silma kohtumisel esimese 10 minuti jooksul silma jäi. Müügikuulutuses nägi ju kõik väga hea välja.

Tagasihoidlikult silmad maas auto poole astudes hakkasid koheselt silma halvasti hoitud veljed/kummid. All on originaal Mazda veljed mis on kohe näha, et äärtest korralikult vastu äärekive ära kraabitud . Eelmine juht ei ole vist olnud eriti osav auto kabariitide tunnetaja ja see on kindlasti mu ettekujutuse vili kuidas see auto on nende velgedega ikka ja jälle kriginaga vastu äärekive keeranud. Ikka juhtub. Samuti kobrutasid veljed roostest mis oli veljevärvi alla kogunenud. Kõik autotoojad tõenäoliselt ei pane selle klassi autodele kvaliteetseid velgi tehases alla.

Seal samas jäi kohe pilk olemasolevatele kummidele. Reklaamitakse, et autol on naelkummid. Reaalsuses tal "olid" naelkummid. Parima lugemise puhul oleks ehk 4 naela leidnud ühest kummist. Ülejäänutest olid alles vaid tühjad naelapesad. Ostja seisukohast tähendaks see järgmisel talvel kindlasti uusi kumme. Kulu umbes 4-5-6 tuhat krooni.
Halbade kummidega sõitmine on potensiaalsele kasutatud auto ostjale vast väikene ohumärk, et eelnev omanik ei ole päris hästi aru saanud miks autol üldse kummid all on ning millist rolli need mängivad auto turvalisel teelpüsimisel.

Madala eelarvega autoostu juures uute kummide ost on protsentuaalselt auto hinnast päris suur hinnalisa millega tuleb kindlasti kohe järgmise talve saabudes arvestada. Lisaks veel tulevad suve saabudes leida samuti uued suvel sõitmise kummid mis on samuti suurusjärk 4tuh krooni. Protsentuaalselt siis natukene vähem kui 10% kohe lähima aasta jooksul olemasolevale hinnale juurde pelgalt uute kummide jaoks. Usu küsimus, aga samas oleks ka viisakas siis juba veljed korda teha või uued panna. Odavate uute velgede suurusjärk jällegi umbes 8-10tuh krooni.

Ei saa küll võtta, et 5 ja pool aastat vana auto peaks olema kui uus, aga tean päris omastkäest, et korraliku omaniku käes korralikult sõites ei näe 5 aastat vana auto oluliselt halvem välja kui näiteks aasta või kahe vanune.

Siit jõuabki kõiksugu väliste värvihädade juurde. Jällegi esimene asi mis üldjuhul auto juures silma hakkab. Üldine väljanägemine.
Eest kapott oli tihedalt kivitäkkeid täis. Suurem osa õnneks sellised mis on pealt vaid värvi lahti löönud ning alt valge krunt värvi välja peksnud. Samuti paar sellist täket mis on kuni plekini värvi maha löönud. Aasta pärast võib sinna oodata näljast roosteussi kes aplalt kogu seda kapotiäärt edasi hammustab.


Täkkeid ikka tekib, aga see jällegi märk sellest, et eelnev juht ei ole osanud ees sõitva autoga piisavalt pikivahet hoida. Ees sõitva auto rataste alt paiskuvad kivid ei jõua teele maandudagi kui sa neid oma auto ninaga ise püüdmas käid.

Kapoti värviparandus vajaks ostujärgselt samuti mõni tuhat krooni väljaminekut.  Vajalik selleks, et rooste kasvamine aja jooksul oluliselt hullemaks ei läheks. Teistpidi on see jällegi võimalus olemasolevat hinda seeläbi allapoole kaubelda.

Rooste uste äärtes. Näha on, et ukse lävepaku värv kobrutab. Rooste elab juba küljekarpides. Likvideerimine jällegi suurusjärk 3-4tuh krooni.  Ülevaloleval pildid 323 kirja all oli suurim roostepesa. Väiksemaid oli kogu ukseääre ulatuses.

Rooste rattakoobaste sisemistel äärtel. Väljastpoolt ei ole oluliselt midagi näha. Ei kobruta ega midagi, aga tagumise stange rattakoopa poolne äär annab tunnistust sellest, et stange kokkupuutel rattakoopaga on rooste suisa plastikust stangele ladustunud.

Rattakoobaste roosteparandus jällegi vast mõni tuhat krooni. Optimistlikumad pakkusid, et 10-15tuhandega saaks kogu auto rooste- ja värviparandused tehtud. Kuid see on vaid probleemi edasilükkamine. Pealt lihvitakse rooste maha kuid metalli sisse jääb ta ikka alles ning mingi aja pärast ronib sealt uuesti välja. Pessimistlikult arvestades võib loota, et kui praegu need vead parandada, siis 4 aasta pärast kui oleks paras aega see auto uuesti maha müüa, siis parasjagu on rooste hakanud jällegi pead tõstma. Lisaks olemasolevatele juba kobrutavatele kohtadele on neid ka kindlasti järgnevate aastate jooksul juurde tekkimas.

Kui väljastpoolt on auto vastuvõtlik keskkonna mõjudele, siis salong on küll see mis peaks olema küllaltki omaniku nägu. Selle auto eelmine omanik oli vist küll väga nõgise näoga.

Suitsetaja auto. Juhi ukselingi ja aknatõstikite juures on näha kuidas polster on ära kõrvetatud suitsu tuhast. Sõidu ajal on aknast tuhka välja raputatud ning pool kuumast tuhast on tagasi autosse ja polstrile kukkunud. Sama koht on põlenud ka kõrvalistuja uksepolstril. Natukene rõve. Eriti kui ise ei ole suitsetaja.

Korra juba autosalongis olles vaatasin ka 100tuh kallimaid autosid. 3-4 aastat vanad kasutatud liisingautod. Kõik olid meeletult ära suitsetatud. Universaal kerega Mazda 6 oli see mida  alguses vaatasin ning kuna Mazda armastab heledet värvi autodele ka heleda beezika salongisisustuse paigutada siis oli väga hästi näha kuidas juhi istmekattele on sõna otseses mõttes suur kolmnurk sisse põlenud. See on siis see kolmnurk mis jääb sõidu ajal jalgade vahel tühjaks. Suitsetades on inimesed ikka kohutavalt tuhka omale sülle raputanud. Istmekatted olid kõigil suitsetajate autodel jalgevahelt ära põlenud ja musti täkkeid täis. Huvitav kui mitu paari pükse nad omale jalga on ära põletand niiviisi?

Kasutatud autot ostmine paistab olevat ikka liiga tricky business. Sõltub kõik ostja valulävest, aga siinkohal ma panin kirja vaid kolmandiku välistest tähelepanekutest mis silma hakkasid esimese 10 minuti jooksul. Kui internetist ja pildi pealt näeb see auto vähemalt minu jaoks väga hea välja, siis reaalsuses on tema juures tohutult märke väga hoolimatust ning hooletust eelnevast kasutusest.

Aga kui keegi siiski tahab seda autot ostma minna, siis võib veel tähele panna, et

  1. Ette on uus bumper pandud mis vasakust nurgast on kas halvasti kinni või valesti paigaldatud. Tule nurga juurest hoiab kerest eemale. Või on auto ette nurka laksu saanud ning poritiib on uuesti üles löödud. Seejärel uus bumper pandud, kuid tiib ei ole enam päris esialgse kujuga. Täpselt ei oska öelda mis seal valesti on läinud. Allolevalt pildilt on ka näha kuidas kummides pole enam naelu sees.
  2. Eest udutule klaasid on puruks. Tüüpviga. Tulede põledes kuumale klaasile külma vett või lund peale visates lööb klaasid puruks. Lisaks ka kivilöögid. Originaal osana on üks uus udutuli ligi 2tuh krooni.
  3. Hoolduses on auto regulaarselt käinud. Kogu hoolduste ajalugu on teeninduses olemas ja kui see välja printida siis seda on viie aastaga ligi 30lk kogunenud. ABS andur on 2 korda vahetatud. Juhi istmesoojendus on vahetatud. Stabilisaatorivardaid/varda otsasid on hulgim vahetatud. Üks tagumine amort on vahetatud. Piduriklotsid on enne müüki uued pandud ning väidetavalt ka pidurikettad. Tehtud just 105tuh hooldus ning sealhulgas õli ja filtrid enne müüki värskelt vahetatud.

Sõitma taga ei läinudki, sest reaalsuses väljast nägi ta juba niivõrd "kasutatud" välja, et tema pisivigade parandamiseks läheks juba niivõrd suur summa, et selle raha eest võiks varsti uue auto osta.

Mootori töö kohta on niikuinii pelgalt vaid kuulmise ja väikese sõidu põhjal midagi väga raske järeldada.

See piinlikuse värk tuli sellest, et ehk kasutatud liisingautode järelturg natukene justkui iseloomustaks meid kõiki. Miks on nii, et Saksast toodud kasutatud liisingautod näevad välja kui uued, kuid Eestist ostetud ja siin sõitnud sama vanad autod on "kogu raha eest" hooletut kasutust leidnud? See justkui näitaks meie endi suhtumist meid ümbritsevasse. Kui ise ei pea koristama ega vastutama, siis viskan kommipaberid põrandale ja pissin prilllaua peale.

Antud auto puhul tuleks olemasolevale auto hinnale kohe ligi 15% (15tuh)  ulatuses keretöid teha.  Uued kummid suveks ja talveks ligi 8-10tuh krooni. Uued veljed teine samapalju juurde, kui just plekkvelgedega ei taha sõita. Lisaks kunagi ei või teada millal mootori poole pealt mõni mõnetuhande kroonine andur ootamatult vahetust tahab.
Algselt 100tuh hinnaklassis autot vaadates selgub, et reaalsuses tuleks sinna ligi kolmandik vähemalt veel juurde panna, et temast enamvähem viisakat sõidukit saada.

Viide: Mazda 323F 2.0 Sport 96 kW

8 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Jummel-jummel. Minu meelest näitab hoopis kogu see jutt, et eestlane (ja autor) on autopede. No mida kuradit seal parandada on?! Kummid ja udutule klaas on ainukesed vajalikud remondid. Täppe-kriipse-plekke ikka asja kasutamise käigus tekib, so what? Kui tahad, et auto näeks kasutamata ja uus välja, siis ostagi uus auto ning lase treileril koju viia ja ära sellega sõida ning kasuta trolli edasi! Kui aga tahad autot kasutada, siis muuda oma mõttemaailma: auto on lihtsalt üks ratastega kast, mis aitab sul ühest punktist teise punkti liikuda.

TD ütles ...

Kui on näha, et autot on halvasti hoitud, siis võib ka kindel olla, et tulevikus hakkab remondile rohkem raha kuluma. Selles osas ei saa silma kinni pigistada, tuleb siiski jälgida kriime ja pisiasju, mis võiksid midagi rääkida auto eelmisest omanikust.

Ülo ütles ...

Mazdad ongi roostealtid. Kui oma vana autoga (ei ole Mazda) maalri juures käisin siis vaatasin tema juures õues seisvat Mazda 6, millel tagumine pamper küljest ära oli ja seal märgatavalt palju roostes kohti oli. Maaler märkas mind seda vaatamas ning ütles: "Mazda on muidu hea auto, aga roostetab". Usun, et ta ei öelnud seda ainult ühe auto kogemuse põhjal.

E:r ütles ...

Käisin ise kolm kuud tagasi umbes sama tee läbi, aga lõpuks otsustasin uue auto kasuks. Sain küll klassi võrra väiksema, kui esialgu pruugitute hulgast vaatasin (Ford Focuse Mazda 6 asemel), aga seni pole sellest probleemi tundnud.

Kuna olin aastaid sõitnud ringi vana ja laguneva autoga ja olin hästi kursis autoremondi hindadega, siis mind pelutas pruugitud autode juurest peale tundmatu ajaloo ja mõningaste iluvigade peamiselt vajadus kohe auto ostmise järel rihmad-õlid-vedelikud-puksid-klotsid-rehvid-võtmed väljamineku tegemine ja teadmine, et mootori ressurss on 100 000km väiksem kui uuel autol.

Samas - kui korralikult otsida, siis võib pruugituna väga korraliku auto saada.

Oliver ütles ...

Anonüümne, su jutus on point. Varem või hiljem saab teoorias kõik erinevateks ratastega ja ratasteta kastideks liigitada. Väga lihtsalt ja mustvalgelt. Mistahes tunnuste põhjal.
Enam ei mäleta kus täpselt sellest uuringust lugesin, aga point oli seal see, et kui inimese käest küsida miks ta omale uued kingad ostab, siis ta pea alati väidab, et tal on vaja midagi millega kõndida. Praktiline vajadus iseenesest. Aga kui minna inimesele koju, siis tal on kapis vähemalt 3 paari kingi. Teoorias saaks ta kõigi nendega kõndida. Selgus, et tegelik ostu otsus ja vajadus tuleneb hoopis millestki muust kui üdini praktilisest vajadusest ning ostu juures saavad määravaks just need väärtused mis pakuvad kliendile just enim lisaväärtust lisaks praktilisele põhifunktsionaalsusele.

Kõikide autodega saab ühest kohast teise sõita. Asi on lihtsalt selles, et hooletult ja pealiskaudselt suhtudes valikut tehes võib kergelt enesele karuteene osutada. Lootes eelarve piires saada "ratastega kasti" mis ühest kohast teise viib, võib pisiasju märkamata mõne aja möödudes jõuda selleni, et see "kast" ei suuda oma põhieesmärgigagi toime tulla kuna temaga on varasemalt väga hooletult ümber käidud.

Kingad kestavad ka kauem kui neid regulaarselt hooldada ja puhastada. Asi on suhtumises. Käia saab ka poriste, kulunud ja väikese varbaauguga kingades. Iseasi kas ma peaks kasutatud asja hoolimatu peremehe käest ostma.

Kel raha on, ostab loomulikult uue, aga antud teemas oli jutt rohkem sellest, et kuidas piiratud eelarve juures kasutatud asja ostes võimalikult head kaupa saada. Ja kui jutt on piiratud eelarvest, siis see viitab sellele, et ei tahaks ka, et mõtlematu ostutehing tooks kaasa hilisemaid ootamatuid kulusid.

Suhtumise küsimus. Võib öelda lihtsalt, et "Sitta kah, peaasi et töötab" või siis "Sitta kah, töötab ja näeb sama raha eest veel hea välja ka". Ja kui juba hea näeb välja, siis üldjuhul hea väljanägemise jaoks on vaja natukene vaeva näha ja vaeva nägemine on juba natukene märk hoolimisest, mitte lihtsalt "üle jala" suhtumisest.

Oliver ütles ...

@E:r

Palju vist sõltub läbisõidust, aga kui reaalsuses auto 8 tundi päevas seisab maja eest ning öösel 8 tundi teise maja ees, siis vahepealse mõne tunni sõidu hind uue auto puhul tuleb vist kordades kallim kui isegi natukene kasutatud auto km hind.

Kuna tegemist on tarbeesemega ja kõik rahalised kulutused lähevad otse kuludesse siis pelgalt seistes "kulub" uus auto oluliselt rohkem kui natukene juba "kulunud" auto. Seda siis rahalises vääringus kui vaadata autode jääkväärtust järelturul.

Seetõttu ma ei ole raatsinud veel uue Focuse teed minna, kuigi pakkumised on jätkuvalt neile suhteliselt head.

kala ütles ...

No pühaissandjumal ... on siis vaja sellist autot osta? Enda näitel ... mõtlesin kah, et ostaks siis vähe sportlikuma ja särtsakama auto. Üle 100 - 110k ei raatsinud maksta. Vaatasin ringi ja same shit igalpool(rooste, täkked, hoolitsemata autod, kerged kõksud küljes). Lõin käega ja ostsin 96 aasta Golf 3, silma järgi suuremat pauku saanud pole, kere sirge ja pilud ühtlased. Konditsioneer sees ja 110kW. Maksis ca 50k(kallis jah aga 110kW. 85kW-se GTI oleks 30k ka saanud). Sinna olen ca 10k sisse ka pannud(amordid, rihmad-õlid, ilunänn(liistud jms)). Praegu väga 5 auto. Mille pagana pärast peaks ma ostma 4-6 aastat uuema auto, et seda siis 2 - 3x kallimalt putitada? Hind kah suurem.

poder ütles ...

njah, Oliver ma soovitaks sul küll mõni uus auto liisingusse võtta parem muidu jääbki mõni väike kriips kraaps hinge kraapima. Sry, ei mõtle midagi halba, aga kas on vaja ikka et kõik nii vinks vonks oleks:-)...aga seda ei saa kellegile ka pahaks panna sest igal mehel omad arusaamad ja kiiksud ja kõik ei ole igas asjas mr. "perfect":-)
Kasutatud auto on kasutatud auto ja auto suhtes olen ma härra "anonüümsega" ühel nõul et auto on tõesti vaid üksi "asi" mis aitab sul ühest punktist teise liikuda. Vabandust aga enamus on jah autopeded, rääkigu mis tahes:-)

muidu sul väga asjalik blogi, olen igapäevane lugeja