kolmapäev, 4. juuni 2008

Säästa enamat kui kütus

Euroopa Naftatööstuste Liidu ja Euroopa Komisjoni algatusel on loodud üks väikene vahva koduleht mis tutvustab triviaalseid põhitõdesid kuidas kütusekulu seisukohalt autoga mõistlikult liigelda. Kõik väga õiged soovitused ja tähelepanekud.

Et neist veelgi paremini aru saada ja mitte ainult oma rahakoti peal tunnetada, võib need samad nõuanded täpselt sama hästi kanda üle jalgrattamaailma. Seal kehtivad täpselt samad seaduspärasused ning kohe päris kiirelt saab oma tagumiku ja jalgade peal tunda kuidas üks või teine sõiduvõte liikumise ökonoomsust mõjutab.

Euroopa naftatööstused ja Euroopa Komisjon tutvustavad teile tõhusaid autojuhtimisvõtteid, mis aitavad kütusekulu vähendada ning soodustavad puhtama ja turvalisema elustiili omandamist.

  1. Hooldage oma autot jalgratast hästi ja kontrollige regulaarselt õlitaset, et kett oleks puhas ja õlitatud.
  2. Hästi hooldatud auto jalgratas töötab tõhusamalt ja eraldab vähem süsinikdioksiidi ( CO2) liigub kergemalt ning vaiksemalt.

  3. Kontrollige iga kuu rehvide rõhku. Alarõhuga rehvid võivad kütusekulu energiakulu kuni 4% suurendada*.
    Proovige jalgrattaga pooltühjade kummidega sõita. Kohe saab aru, et see on ikka väga vaevaline ettevõtmine. Autoga ei saa muidu võibolla arugi, peale selle, et lihtsalt kütust kulus natukene rohkem.

  4. Eemaldage pagasiruumist ja tagaistmetelt üleliigsed esemed.
    Mida raskem on auto jalgratas, seda rohkem peab mootor jalgrattur tööd tegema ja seda rohkem kütust energiat kulub.
    Raskema jalgrattaga olevat tõesti tibakene raskem sõita. Rohkem energiat tuleb panna pelgalt jalgratta liikuma panemiseks. Kindlasti tuleb ka kasuks kui “mootori” võimsuse ja kaalu suhe on paigas, ehk et võimalikult väikese kehakaalu juures suudaks rattur võimalikult palju jõudu endast välja pigistada.

  5. Pange aknad kinni, eriti suuremal kiirusel sõites,
    ja eemaldage tühjalt seisvad katuseraamid.
  6. See vähendab tuuletakistust ja võib kahandada
    kütusekulu ning CO2-emissiooni kuni 10%**.
    Jalgratturil ei tasuks kanda väga lohvakaid ja tuules lotendavaid riideid. Suurel kiirusel on märgatavalt raskem edasi liikuda kui järsku su t-särgist saab justkui laevapuri. Ega muidu jalgratturid liibuvas kostüümis ringi ei liigu.

  7. Kasutage õhukonditsioneeri üksnes vajadusel.
  8. Konditsioneeri asjatu kasutamine tõstab
    kütusekulu ja CO2-emissiooni kuni 5%**.

    Ka jalgratturi jaoks on oluline õige riietuse valimine. Liialt paksul riidesse pannes hakkab keha liigselt energiat kulutama enese jahutamise peale. Korralikult valitud sõiduriietus aitab seega mõningal määral hoida kokku energiat mida võiks hoopis pedaalimisse suunata.

  9. Alustage sõitmist peatselt pärast mootori käivitamist ning lülitage mootor välja, kui peatute rohkem kui minutiks.

    Siinkohal on vist ratturiga natukene raske paralleele tõmmata. Sadulasse hüpates ei tohiks kohe väga “paugutama” hakata ja pigem alguses end ikka natukene soojaks sõita. Seisma jäädes võimaluses kohe soojem särk peale, et tuule käes külma ei saaks.

  10. Sõitke mõistlikul kiirusel, ja mis peaasi, sõitke ühtlaselt.
  11. Iga kord, kui te ootamatult kiirendate või pidurdate, tarbib mootor rohkem kütust ja tekitab rohkem süsinikdioksiidi.

    Rattaga linnasõidul pidevalt ristmikult ristmikule kiirendamine ei anna oluliselt mitte mingit eelist. Väsitad end vaid rohkem ja kulutad pidureid. Pikemal sõidul ei tasuks ka kohe alguses liialt kiirelt alustada, sest vastasel juhul ilma vahepeal võileiba söömata samas tempos lõpuni ei kesta.

  12. Vahetage käiku võimalikult varakult.
  13. Kõrgemad käigud (neljas, viies ja kuues) on kütusekulu seisukohast kõige ökonoomsemad**.

    Rattaga sõites ei tasu “raske rauaga vajutada” ehk liialt raskete käikudega sõita. Teoorias peaks olema efektiivsem kui pigem teha rohkem vändapöördeid kergema käiguga, kui teha vähem vändapöördeid raskema käiguga. Raske ülekandega sõitmine justkui väsitab oluliselt rohkem. Kergema ülekandega kiiret pedaalimist kutsuvad mõned slängis ka “kerimiseks”.
    Alati vaheta käike nii, et sul oleks jõukohane ja mõnus sõita. Enne mäest üles sõitmist vaheta käik kergemaks juba mäe all. Ära proovi käike vahetada siis kui sa oled juba mäkke sõitmas ja püsti pedaalidel. Halvemal juhul võid sa niimoodi käiguvahetajale liiga teha ning käigud ei vahetu enam piisavalt sujuvalt.

  14. Püüdke liiklusvoolu kulgu ette aimata.
  15. Jälgige liiklust võimalikult palju ette, et vältida asjatut pidurdamist ja kiirendamist.

    Hoia pikivahet. Vaata mida teevad kaasliiklejad. Kui sul väga kiire ei ole, siis ära sõita eesliikujale liialt selga ning pigem “lase tirri” ehk sõida natukene vaba hooga ja puhka eessõitja tuules, kui et sõidad eessõitjale liialt lähedale ja siis oled seetõttu sunnitud ohu korral ootamatult pidurdama. Anna eessõitjale teada kui soovid tal tuules sõita, siis ta teab sinuga arvestada.

  16. Jagage võimalusel autot töökaaslaste ja sõpradega.
  17. Nii aitate kaasa ummikute ja kütusekulu vähendamisele.

    Mitte, et nüüd kõik peaksid tingimata tandemratta hankima, aga koos tasuks siiski rattaga sõitma minna. See on lõbus ning päris kindlasti aitab see kaasa ummikute ja kütusekulu vähendamisele.

Viide: 10 nippi, mis muudavad autosõidu säästlikumaks.



2 kommentaari:

Martin ütles ...

Viimane on otseselt tuules sõitmine.
Pikemat maad mitmekesi sõites on võimalik vahetada vedajat ning seetõttu on jalg puhanum ja olemine on üldiselt mõnusam.

Tuules sõitmise eelis tuleb välja imho (tuulevaiksel ilmal) juba 15-18km/h juures. Kõik üle selle on juba soovitav teise tuult ära kasutada.

Oliver ütles ...

jep, täpselt nii. ainult, et tuules ja grupis sõites peab olema topelt ettevaatlik, sest iga vale liigutus võib terve grupi pikali tõmmata. jalgajatele tiba ohtlik.