pühapäev, 20. september 2009

Shimano SIS-SP41 XTR trosside ja kõride komplekt käiguvahetajatele

image 
Kui sulle vahel tundub, et jalgratta käiguvahetus ei ole enam nii kiire ja täpne, kui kohe peale poest ratta ostmist, siis tasuks ehk käiguvahetuse trossid ja kõrid välja vahetada. Shimano SP41 XTR komplektiga saab tulemus ülihea.
image
Miks Shimaon XTR SIS-SP41 komplekt on natukene parem, kui “tavalised” sarnased komplektid? 

Shimano SP-41 trossikõrid on seestpoolt täidetaud “spetsiaalse” silikooni baasil tehtud määrdega, mida turundusinimeste jutu järgi on täiustatud ja sellega saavutatud veelgi 10% sujuvam kaabli liikumine trossikõris. Komplektis olevad trossid on kaetud teflonkihiga, et vähendada veelgi hõõrdumist trossikõrides. Kaasas on tihendatud kõriotsikud, mis peaksid väga efektiivselt välistama kõiksugu pori ja mustuse sattumise trossikõridesse. Erinevus tavapärastest kõriotsikutest on see, et ühes kõri otsas läheb see otsik peenemaks ja jookseb selliselt ligi sentimeeter mööda kaablit.
image Teisalt tuleb sinna veel peale kummist kate, mis väldib mustuse sattumist trossikõri otsani. Sellise kaitsemhanismi kasutamisel peaks olema mustuse trossikõridesse sattumine viidud miinimumini.
image
Käiguvahetaja trosside ja kõride vahetamine koduste vahenditega on jõukohane igaühele. Vajalik on vaid ristpeaga kruvikeeraja, kuuskant võtmete komplekt ning väga heade trossilõikamise tangide olemasolu. Trossikõrid tuleb lõigata enda ratta jaoks sobivasse pikkusesse. Käärid/tangid peavad olema niipalju teravad, et ei nüsiks trossikõrisid ära ega pigistaks neid lapikuks. Sama ka trosside lõikamisel. Tavaliste näpitsatega päris käiguvahetustrossi läbi ei lõika. Paremal juhul pressid vaid trossikiud laiaks ning nad hakkavad üksteisest lahti jooksma.
Kruvikeeraja selleks, et trossi ots vabastada käiguvahetaja hoobade  e. “shifteri” juurest. Kuuskant selleks, et tross lahti lasta käiguvahetaja enda küljest.
Trosside ja kõride vahetamiseks kulub vast kõige rohkem 15-20 minutit, kui rahulikult vanad asjad maha võtta ja uued peale panna. Tulemus aga see-eest saab väga hea. Käiguvahetus peale seda toimib kiirelt ja täpselt. Justkui ratas oleks värskelt poeuksest välja sõitnud. 
Eraldi peaks muidugi olema jutt sellest, kuidas käiguvahetajaid peale trosside vahetust selliselt reguleerida, et nad ideaalilähedaselt käike vahetaksid. Koduste vahenditega on seegi teostatav. Mul olid abiks kaks kõrgema seljatoega tooli ja harjavars, mis tooli seljatugedele toetus. Harjavars raami alt läbi, nii et ratas õhus ripuks ja peenreguleerimine võis alata.
Ühtlasi on ära anda neli alla 30cm pikkust SP41 käiguvahetajakõri juppi. Need on need jupid, mis mul endal sellest komplektist üle jäid. image
Pildil ülemised kaks kõri on täpselt 30cm pikad. Alumised kaks siis vastavalt natukene lühemad. Enda rattale mul nad kahjuks enam peale ei ulata. Kui on väiksema raamiga ning lühema stemi’ga ratas, siis teoreetiliselt peaks saama neid ilusati kasutada.

Kommentaare ei ole: