Ma räägin teile kallid lapsed ühest probleemist mis mind täna korraks vaevas...
Taust:
- Natukene on ära tüüdanud paari tunniseid otsi sõites autosse paigaldatud tehasekõlarite mannetu heli. Seoses külmade ilmade saabumisega ning talvekummide (naelad) paigaldamisega tuli päevakorda auto müra vähendamisel idee. Kitsendusseks on, et naelkumme ei saa lamellide vastu vahetada.
- Eelnevalt olen proovinud vähendada ning lahti saada kõiksugusest polstri naginast ja kolinast mida "wagon" keretüübiga auto suudab tekitada. Suhteliselt keeruline ettevõtmine, kuid aegapidi hakkab asi juba natuke ehk vilja kandma. Kõikvõimalikesse plastik-vastu-plastikut kohadesse on vilti vahele liimitud ja nö. pukse lõigatud. Küllaltki efektiivseks on osutunud need vildist ühelt poolt liimiga kaetud nupsud, mida kasutatakse toas toolijalgade alla liimimiseks, et põrandat ei kriibiks.
- Ei ole plaanis paigaldada pagasnikusse subwoofit ning võimalusel sooviks ka läbi ajada ilma võimendit ostmata. Subwoofri madalaid helisid ma kuulen niigi öösiti ülemise korruse naabrite juurest.
Sõiduharjumused:
- Tihti on vaja vedada ka pikemaid asju, ning harvad ei ole juhud kus tagumised istmed on alla keeratud ka sõidu ajal. Pagasiruumi maht on päris tihti kriitiliselt oluline.
- 90% ajast mis ma autos veedan, teen ma seda kas üksi või kahekesi. Seega ei näe ma mõtet parandada heli tagumisel istmel istujate jaoks.
Auto ise on 2001a. Suzuki Baleno 1.6 GLX, wagon.
Hetkel muusikat mängib Sony CDX-550L, ning kõik 4 kõlarit on need mis tehases paigaldatud. Kaks kõlarit kumbaski esi ukses ning kaks kõlarit taga rattakoobaste kohal.
Soovin saavutada:
Üleliigse mürata ning naginateta sõitu, kõrva jaoks nauditava helitaustaga.
Müra ja mina:
- Muusika kuulamine muutub minu jaoks juba talumatuks kui Sony CDX-550L makib helitugevuseks keerata neli kriipsu. Muud moodi ma kahjuks seda helitugevust ei oska mõõta. Ehk kui juba neljast kriipsust rohkemaks keerata muutuvad bassid kuidagi eriti veidraks ning polster justkui võimendaks seda veelgi oma väga ebameeldiva vibreerimisega. Samas see maki maagiline 4 kriipsu helitugevust on natukene vähe, et kuulda piisavalt valjult muusikat 100km/h sõites 3000 pöörde juures.
Kunagi hankisin CD plaadi mis võimaldab kuulata lugude kaupa kõiki Hertzi vahemike. Kõrged helid muutusid vist umbes 16kHz pealt sahinateks. Kõlarist tuli aind vaikselt Sssssss. Samas kui sama sagedusvahemiku kuulasin teises autos ja kvaliteetsema tehnikaga, siis sama sagedus suisa lõikas kõrva.
- Seoses kooliõpingutega õnnestus korraks kasutada ka seadet, millega detsibelle mõõta. Sain mõõta helitugevust seisvas autos ilma mootori käivitamiseta ning seisvas autos koos töötava mootoriga.
Tulemused siis vastavalt:
- Auto seisab ning mootor ei käi. Ise olen hästi vait ja ei liiguta ning ainult mõningane tänavamüra on kosta. = keskmiselt 30db
- Auto seisab ning mootor käib tühikäigul, umbes 1000 pööret minutis = 50db
100km/h tunnis sõites peaks müra olema juba umbes 70-80db kindlasti. Samas tean, et eriti palju valjemalt kui 105db ma muusikat kindlasti kuulata ei suuda. Vähemalt teooriat lugedes ning koolis õpitut meenutades. Seega ei aja ma taga mingit võimsust ega helirõhku. Reaalselt tahaks siiski kuskile sinna 85-90db vahele vast jääda ning eelkõige auto mootorimüra vähemaks viia, mitte heli võimsust juurde keerata.
Endapoolsed ideed:
- Paigutada pigimatti juhi ning kõrvalistuja jalgade ette ja esimestele rattakoobastele, et vähendada mootorist ning rattakoobastest tulenevat müra.
- Kui juba müra vähendamiseks läks, ning polstrite lahtikiskumiseks, siis ühtlasi sooviks ka asendada tehases esi ustesse paigaldatud 2-way koaksiaal kõlarid.
Keegi "spetsialist" mainis, et need originaalid on täiesti mõtetud ja papist tehtud. Esi ustes on tegemist siis tõesti pappi meenutavast materialist valmistatud koaksiaal 12cm läbimõõduga 30W kõlarid. Ühesõnaga kõlari keskel on veel omakorda üks väike lehtrit meenutab kõlar, kui seda nii võib nimetada. Made in CHINA oli suurelt kõlari taga ja suurt rohkem ei midagi. Nominaalne oli siis märgitud 30W ja MAX 60W.
Juba tehtud tööd:
- Kuna täna tekkis muude tegevuste kõrvalt natukene rohkem aega, siis otsustasin mürasummutuse ja kvaliteetsema heli paigalduse osas end harida ja "asjad" liikvele panna. Käisin Viljandis DreamCar nimelises poes, kus sealne väga asjalik prillidega noormees (poemüüja) soovitas Signati tooteseeria komponente paigaldada.
Rääkisin müüjale oma eelistused, kuulamisharjumused ja soovid ning,
Välja said valitud alljärgnevad komponendid:
- Midbass e. kõlarid alla esiuste sisse: Signat H16 (osutus hiljem liiga suureks ) (http://pood.akustika.ee/index.php?GID=397&muuja=1&lang=est¤cy=EEK)
- Tweeterid armatuurile: Signat T3 (http://pood.akustika.ee/index.php?GID=391&muuja=1&lang=est¤cy=EEK)
- Krossoverid armatuuri alla: Signat C2 (http://pood.akustika.ee/index.php?GID=518&muuja=1&lang=est¤cy=EEK)
- Alumiiniumiga pigimatti uste ning rattakoobaste katmiseks. 315 krooni leht (1000x600mm)
Hinnad Viljandis on kõigil toodetel 100 krooni kallimad kui Akustika veebipoes, kuid konsultatsioon on see eest tasemel ja hindamatu.
Asjade kogumaksumus ületas oluliselt minu esialgse plaanitud eelarve müra summutamiseks ning parema helipildi saavutamiseks. Ise arvasin et maksimaalselt kuni 1500 krooni olen nõus välja käima uute kõlarite ning pigimati eest. Pigimati paigladusega lootsin ise hakkama saada ning midbasside paigaldusega ustesse. Juhtmete ühenduseks, krossoverite paigaldamiseks ning tweeterite asukoha valikul arvestasin mõningase kulutsega, et mõni spetsialist oskaks oma kõrvaga kuulata ning leida tweeteritele kõige optimaalsema asukoha armatuuril.
- Suures entusiasmis asusin ka ustesse pigimatti paigutama. Kuna tegemist oli alumiiniumiga kaetud matiga ning teiseltpoolt liimitavaga, siis paigaldamine oli küllaltki mugav ning probleemitu. Ukse sisse sai kuumutatud kolm 10cm laiust ning 60cm pikkust riba horisontaalselt. Hirm oli, et äkki lõhun polstreid lahti võttes midagi ära, kuna teen asja esimest korda, kuid õnneks läks kõik hästi. Nimelt Viljandis ei pidavat olema inimest kes tegeleks autosse helisüsteemi paigaldamisega, nii et ta seda kvaliteetselt teeks ning selle eest hingehinda ei võtaks. Kitsenduseks oli ka see, et tegemist on nädalavahetusega ning töömehele tööraha 300 krooni tunnis ka maksta pole. Müüja julgustas, et rahulikult ning mõistusega tehes võib ise küllaltki hea tulemuseni jõuda. Lihtsalt tuleb enne mõleda miks ja kuidas asjad käima peaks.
- Kuna poes sai silmajärgi vaadatud, et ustesse lähevad 16cm läbimõõduga kõlarid, siis sai ka need ostetud. Reaalsus oli aga see, et tegelikult läksid hoopis 12-13cm'sed. Vana kõlarit välja võttes mõõtsin selle ära ning tulemus oli 12cm ja natukene mm peale.
Kuna täna laupäev ning pood juba kinni ning enne esmaspäeva eriti midagi ei toimu, siis jäi sinnapaika ka kogu tehnika install. Pigem oli ka probleem selles, et väljas hakkas pimedaks minema ja garaazhis oli tiba külm.
- Kõrvalistuja ukse plekk seestpoolt sai pigimatiga kaetud ning ka poster seestpoolt suurematest ning kumisevamatest kohtadest.
- Jalgade juurde ja rattakoobastele ei hakanud ka enam kleepima, sest külm oli ja tuju läks ka vähe ära, et natukene vale ost sai liiga kiirelt tehtud.
Teistele Baleno omanikele teadmiseks, kes plaanivad Signati midbasse ustese paigaldada, et Baleno originaal kõlaripistik ei sobi siganti midbassidele (H16). Balenol on klemmid lapikud ja üks laiem kui teine. Signatil olid klemmid üksteise suhtes täisnurga all.
Kuna on laupäeva õhtu ning abi pole ka enam käepärast võtta, siis on õhku jäänud rikkuma veel mõned küsimused, millele soovin vastuseid leida:
- Kas minu jaoks suhteliselt kalliste komponent kõlarite kasutamine on õigustatud, juhul kui teada on, et tegemist on "wagon" kerega autoga, kus niikuinii tekivad kolinad ja naginad sisse mis mind isiklikult väga häirivad muusika kuulamisel?
- Komponent kõlarite idee ja see miks neid kasutatakse on justkui arusaadav, kuid miks poemüüja pakub eelkõige kõiki komponente eraldi karpides (H16, T3, C2), mitte ühte komponentkõlarite komplekti? Akustika veebipoes ja teistes auto helitehnikat müüdavates poodides pakutakse ühes karbis nii tweetereid kui midbasse. Mille poolest need halvemad on kui eraldi komponentidest ostes?
- Kas prioriteet peaks enne olema auto "vaikseks" saada ja seejärel alles asuma kõlareid valima? Sest endale jääb mulje, et mis kasu on mul headest komponentidest kui muu kolin niikuinii häirima jääb?
- Kas omab keegi kogemust, kas on üldse võimalik Baleono wagonit naginatevabaks ja vaikseks saada? Tegemist on küllaltki odavaotsa autoga mille koostekvaliteet ning materialivalik ei ole just kiita.
2 kommentaari:
Veel müra kohta.
Meenus seda sissekannet lugedes.
Mind häirib tugevasti asjaolu, kui ma õhtul töölt koju sõites, pean üle bussi kuulma kellegi minikõrvaklappidest kostvat vaibakloppimist ja meloodiapeksmist, eriti kui see on kuulaja enda jaoks põhja keeratud. Ilmselt peaks ka kvaliteetsetel kõrvaklappidel olema mingi takistus, mis muusika imbumist juba niigi mürarohkesse maailma takistaks? Polegi asjale kunagi sellise pilguga vaadanud.
Aga see võiks olla oluline.
Sest see müra on ebameeldiv ja vastik.
Noise Cancellation on nendele klappidele peale kirjutatud mis müra väljast sisse ega seest välja ei last. Kusjuures muidu on nii, et häid kõrvaklappe on way odavam osta kui kõlareid. Kui oleks vaid aega muusikat kuulata.
See et neil see nii kõvasti mängib, tuleb sellest, et nad on veel noored ning vajavad feimi ja muidu tähelepanu. Noh, tahavad ka superlahedada olla. Nagu mina vm.
Postita kommentaar