neljapäev, 8. juuni 2006

Sakala: Poed pelgavad pildistamist

See koht jälle kus ma maailmaasjadest aru ei saa ja see mind natukene keema ajab. Tänane kohalik rajoonileht Sakala kirjutab sellest kuidas Viljandimaa kaupmehed kabuhirmus keelavad kauplustes pildistamise. Ma siinkohal tsiteeriks natukene artiklit ja kommenteeriks omapoolselt, sest ma tahaks selle "tõe" koha üles leida. Minuarust nad ajavad jama. Ma tahaks teada kus on see nende tõde ja proovida neist aru saada kuid hetk tagasi elavalt töölauataga diskuteerides ma veel ei suutnud kaupmeeste hirmudele mõistliku põhjendust leida.


Männimäe Selveri juhataja Marina Lillepõld selgitas, et selles kaupluses on kaameraga askeldamine keelatud konkurentide kartuses.

«Igal pool mujal maailmas on samamoodi: ei taheta, et kauplustes pildistataks,» rääkis ta. «Keeld on selleks, et konkurendid ei saaks jäädvustada ja spikerdada, kuidas tooted on riiulitele paigutatud ning mis põhimõtete järgi me seda teeme. Igaüks peaks sellise süsteemi ikka ise looma, näiteks Selveril on Tallinnas osakond, kes sellega tegeleb.»

Kas natukene ajast ja arust ei ole juba see konkurentide kartmine poodides? Te panete ju kauba riiulitele välja inimestele vaatamiseks. Te olete oma tubli osakonnaga näinud kuid vaeva ja teinud tublit tööd ning tulnud välja avalikusele oma viljaka töötulemusega, mis peaks olema võimalikult paljudele klientidele nähtav. Miks ma siis ei tohiks seda näha ka läbi fotosilma, kui ma tavalise silmaga võin seda näha. Põhimõtteliselt näeb ju silm ja fotosilm seda riiulit enamvähem samamoodi. Vahe on lihtsalt selles, mis meediumile see pilt läheb. Ühel juhul ajju, teisel juhul mälukaardile või filmile.
Spionaaz oleks sel juhul kui naaberkauplus tuleb täpselt sama riiulipaigutusega päev varem välja kui teie seda plaanisite. Kui aga teie olite esimesed selle avalikustamisega, siis mis saladust siin enam olla saab.

Teise põhjusena tõi Lillepõld välja, et fotosid võidakse pahatahtlikult ära kasutada poest halva mulje jätmiseks. «Pildistatakse näiteks tühja riiulit ja siis aasitakse: reklaamite, et teil on kaupa piisavalt, aga riiulid on tühjad.»

No kuulge! Te olete nagu ETV juba, kes keelab oma saatelõikude ja apsude/vigade näitamise konkureerivas telekanalis. See ei muuda ju probleemi olematuks ja muuda fakti, et te tegelikult oletegi saamatud ja teil tegelikult ongi riiulid tühjad, ega suuda klienti teenindada viisil nagu te seda lubanud olete ja reklaaminud.
Ideaalis peaks vahel kitsaskohtade kajastamine meedias just juhtima tähelepanu nendele kohtadele, mis vajaksid paremini tegemist ning koos sellega tõstma ka üldist kvaliteeti ning vältima, et sellised asjad tulevikus korduksid. Evolutsiooni käigus peaks justkui tugevamad ellu jääma ning sellest nii tarbijad kui kogu ühiskond võitma. Kui sa kaupmehena ei suuda ikkagi reaalselt kaupa müüa ja teed seda viletsalt, siis parem ära ole üldse kaupmees. Tee seda mida sa oskad ja tee seda hästi, mitte ära muretse sellepärast kuidas oma vigu teiste eest peita.


Ka Centrumis tegutseva Spari juhataja Eldur Kalman ütles, et pildistamiskeelu peamine põhjus peitub konkurentsis. «Fotolt on näiteks palju lihtsam kaubavalikut vaadata, niisama käies ei jää see hästi silma,» sõnas ta.

Mees, sa mõtle natukene selle peale kuidas kaupa poes paigutada nii, et see kliendile silma jääks. Üldiselt ma ise ei käi poes riiuleid pildistamas ja hiljem kodus pilte üle vaadata ning uurida ega midagi huvitavat veel riiulile ei jäänud mida ma poes tähele ei pannud. Võibolla mõned teevad nii, ma veel ei tea. Kui ma ikka poes seda kaupa üles ei leia, siis sa järelikult ei müü seda kaupa piisavalt hästi. Minu kui kliendi poolt jääb see kaup sinu käest ostmata, kui sa seda mulle pakkuda ei oska. Pildistamisekeeluga sa ei muuda fakti/probleemi, et sul on kaup "nähtamatult" paigutatud.

Ehitus Service’i Viljandi kaupluse juhataja Külli Kurg seevastu väitis, et selles poes ei lubata ülesvõtteid teha hoopis turvalisuse huvides. Nii ei saa kurjategijad jäädvustada, kus paiknevad turvakaamerad või millises poe osas on kallimad ja kergemini kaasaviidavad kaubad.

Kui Viljandis on tõesti nii rumalad pätid, et enne poes "tutvumisretke" tehes ei suuda kõiki kuriteo toimepanemist takistavaid objekte ja vahendeid fikseerida, siis on ikka vähetõenäoline, et nad neid ka üldse pildistada suudaks, sest kuidas sa pildistad valvekaamerat, kui see sul on juba poes niisama ringi käies kahesilma vahele jäänud ja sa pole seda niisamagi märganud. Pealegi iga natukenegi edasijõudnum pätt peaks teadma, et poes oleks kasulikum madalat profiili hoida ja mitte eriti kellegile silma jääda fotoaparaadiga mööda poodi ringi vehkides. Pätt saab ju pildistada vaid seda mida näeb. Poemüüja - tee parem oma turvasüsteem niivõrd heaks, et poekülastaja ei saagi üldse aru, et teda jälgitakse või siis just anna märku sellest, et iga kliendi liigutust jäädvustatakse. Hea pätt teeb niikuinii oma töö korralikult ära ja rumalam kukub tahes-tahtmata kinni. Evolutsioon kehtib ka pättide maailmas. Ainult parim jääb elama. Fotoaparaadi keelamine ei muuda fakti, et sul on halvasti planeeritud valvesüsteem.

«Tavaliselt pildistab mõni eraklient vajaminevaid tooteid, et neid abikaasale näidata või kodus vaadata, kuidas sobivad,» rääkis Kurg.

Täiesti mõistlik põhjendus. Ma olen ise korduvalt käinud niimoodi pildistamas ning ka alati eelnevalt poemüüja käest küsinud luba toote pildistamiseks ning siiani pole mitte kunagi keeldutud.

Vähemalt ühe mehega olen ma täiesti ühel nõul.
Viktor Naanuri,
osaühingu Feldman juhataja

Kui keegi tahab meie Tähe poes pildistada, siis jumala eest — lasku käia! Kaupluses ei tohi ju leiduda midagi sellist, mille fikseerimist saaks hiljem ära kasutada, kõik peab olema korras.


Kaupmehed, olge nii head ja ärge tegelega oma vigade varjamise ja kliendi petmisega. Fotoaparaadi keelamine on vähemalt minu jaoks justkui märk sellest, et midagi seal kaupluses ei ole korras. Hirm tekib ju alati teadmatusest ning kartusest. Arglikud ja hirmunud kaupmehed ei ole päris need kellega ma sooviksin äri ajada. Asi peaks olema selge, läbipaistev ja aus.

Viide alg artiklile: Poed pelgavad pildistamist Hans Väre, reporter

Kommentaare ei ole: