neljapäev, 5. jaanuar 2006

Pöörane äri



PÖÖRANE ÄRI. Raha tantsib tarkade käes.
Autorid: Kjell Nordström, Jonas Ridderstrale
Tõlgitud väljaandest: Funky Business. Talent Makes Capital Dance.
Tõlkinud Anneli Unt
Fontese Kirjastus 2001
ISBN 9985-9264-7-1
256 lk

Adrenaliinirohkes laadis põrmustavad funk-professorid pea kõik senised tõed, pööravad ärimaailma uljalt ja jultunult pea peale. Ja elamuseks pole mitte niivõrd nende argumentide uudsus, mille võib taandada tõdemuseks, et ülepakkumise maailmas on just ideed need, mis eristavad edukaid firmasid ja üksikisikuid läbikukkujaist. Pigem nende argumentide jõulisus ja vitaalsus ning keele värvikus ja lennukus teevad selle raamatu vastupandamatuks. Autorid ise ütlevad, et see raamat on sündinud loendamatute vestluste põhjal kõikvõimalike inimestega kõikjal üle maailma. Tsiteeritud on juhtimisgurusid, poliitikuid, ärimaailma tipptegijaid, Karl Marxi ja John Lennonit, Rooma paavsti ja Prodigy't. Illustratsioonid lisavad emotsionaalset laengut veelgi.

Alljärgnevalt panin kirja mõned mõtteterad raamatust, et hiljem soovi korral suudaks meenutada millest juttu oli:

•Kriitiline tootmisvahend on väike ja hall ning kaalub umbes 1.3
kilo.
•Väärtus ei peitu enam mootoris või metallis. 70% uue auto väärtusest
sisaldub mittemateriaalsetest elementidest.
•Kui teadmised on võim, siis asub võim nüüd kõikjal. WWW.
•Pane käsi voolava vee ette ja vesi pritsib igas suunas. Istu maha ja
sa upud ära.
•See kuidas sa juhid ja suunad, määrab su edu.
•Põhilised eeldused äritegemiseks on muutumas ühetasandiliseks. Pole
vahet kust sa tuled. Võidavad vaid parimad.
•Enam ei ole halbu autosid. Kõik on head. Kõik autotootjad tunnevad
tehnoloogiat. Proovi erineda.
•Teadmised on nagu piim. Me peame nad õigel ajal ära kasutama.
•Kiirusepiiranguid ei ole. Väledus maksab.
•HP saab suurema osa oma sissetulekust toodetest mida aasta tagasi
polnud veel olemaski.
•Ametikoht on iganenud ja ametijuhend ei kehti. Vajatakse rohkem
paindlikust ja uute asjade õppimist. Rohkem kui kunagi varem.
•Tooted mis on alles arenemas, paisatakse turule, mis on alles kuju
võtmas, tehnoloogia kaudu mis on alles igapäevaselt muutumas. Microsoft, WiMAX, 3G jne.
•Kindel on, et kindel muutub ebakindlaks.
•Tulevikku ei saa ennustada – seda tuleb luua. Tulevik ei saa olla
hea või halb. See on selline nagu me ta loome.
•Arvutid on kasutud: Nad võivad anda meile vaid vastuseid. P. Picasso
•Mängu juhib see kes esitab tarku küsimusi unikaalsel viisil.
Järgmisel sekundil pead aga juba uue küsimuse mõtlema. Ja siis järgmise.
•Õnnitluskaartides mis laulavad „Happy Birthday” on rohkem
arvutivõimsust kui oli esimeses Apollo kosmoselaevas, mis viis inimese kuule.
•Kui õhutranspordis toimuks sama kiire areng kui IT maailmas, siis
aastaks 2024 kestaks õhulend New Yorkist Skandinaaviasse üks sekund ja maksaks alla ühe sendi.
•Meltcafe seadus. Faxid, mobiiltelefonid, Skype. IT inimesed on
evangelistid, kes omakasu nimel räägivad teistele kui hea see on. Üksi Skype’s pole ju midagi teha.
•Varem või hiljem hakkab keegi tasuta ära andma seda, mida sa praegu
müüd.
•Anna see ära, et saada omale esmane edumaa, ning hiljem tapad sa
sellega kõik teised.
•Meil ei ole enam töökohta (workplace). Meil on tööruum (workspace).
•Virtuaalsed immigrandid tulevad ja võtavad kellegi töö, ilma et nad
oleks ennast näolegi andnud.
•Inimeste liigutamise asemel hakatakse liigutama nende ideid ja
mõtteid.
•Ühe suure paksu kassi asemel on mitu väikest ja kõhetut kassipoega.
B2B võrgustikud.
•Kopitunud infostruktuuriga ettevõtted näevad välja kui 65 aastased
võistlemas olümpiamängudel, tikk kontsadega, kandes õhtukleiti.
•Mitte soome harukontor ja rootsi harukontor vaid põhjamaade
harukontor. Analüüsi üksused nagu keel, kultuur, vanus, kliima, sugu, seksuaalsed eelistused on märgatavalt relevantsemad kui rahvusriik.
•Ettevõtte muutub ajutisemaks. See on üksikisikute laager, kes
vajavad uusi väljakutseid.
•It’s better to burn out, than fade away
•Paljud lapsed kasvavad üles teadmata, et on olemas kauakestvad
püsisuhted.
•Ei saa loota, et inimesed töötavad ühe bossi alluvuses kogu elu.
•Tai kanatiivad Buffalo kastmes koos pastaga. See on reaalsus kus me
elame. Kiriku kõrval võib vabalt olla Mošee.
•Hingeline tühjus. Selge missiooniga palveränduritest hästi
struktureeritud keskkonnast on saanud ringiuitavad vagabundid.
•Me vaatame televiisorit, et endast aru saada. See põhjendab ka miks
Ricky Lake Jerry Springfield nii kuulsad on. Nad näitavad on, et on veelgi hullemaid olemas. Lasevad vaatajatel end normaalsena tunda.
•Enesemääratlemine on ainus vahend loomaks head elu. Head juhid
tekitavad ebakindlust, esitavad inimestele väljakutseid. Nad ei taotle enda üle kontrolli. Nad lasevad inimesed vabaks. See ka vist põhjendab miks osades kohtades on ära märgitud, et juhte ei võeta nooremaid kui 40 aastat.
•Kommunikatsioonikulud on drastiliselt langenud. „Internetti suudab
edestada vaid telepaatia” M. Dell
•Külluse ajastul on põhirõhk sellel, et sind üldse märgataks. See
viib ekstreemsusteni.
•Me kõik võistleme tähelepanu pärast – mõistuse ja südame osakute
pärast.
•Reaalaja ühiskond. Elame otse eetris. Info liigub meeletult
kiiresti.
•Dell uuendab oma tootekataloogi 52 kord aastas, et reageerida
paremini klientide vajadustele.
•Sul ei ole vaja tootekataloogi. Sul on vaja kohest informatsiooni.
•Info raha kohta on väärtuslikum kui raha ise.
•Kui sa saad midagi käega katsuda, siis pole see tõenäoliselt palju
väärt.
•Võta odavat kangast, tee sellest paar pükse, kasutades 100 aastat
vana lõiget ning proovi neid müüa. Tundub lootusetu. Pane neile peale kiri Levi’s ja sa võid küsida 50 dollarit.
•Volvo müüb kontseptsiooni ja ideed.
•See mis loeb on „kes” mitte „kus” – See on Mady by, mitte Made in.
•Meie aja reaalsus on struktureerimata maailm, mis on asustatud
võimekate üksikindiviididega.
•Hõimustumine. Orkuti Community’d. Mitte enam asukoha põhised vaid
huvide põhised.
•Täna hangitakse kliente fanataatikute hulgast. Neil peab alati uusi
ja parim olema.
•Ühtesulamine ja sidekriipsu ühiskond.
•Loomulik viis ülejäägist vabaneda on seda kombineerida uudsel
viisil. Eelmise päeva sööki saab pea aegu järgmisel päeval veel praadida.
•Võitja võtab kõik. Windows. Skype. Internet Explorer. MSN.
•Hävita et ehitada.
•Edu tuleb tuleviku kujundamisest. Edu on loomise, mitte kohandumise
küsimus.
•Hullumeelsus on ainuke mõistlik asi mida teha.
•Fookus on sihitud. Pead pakkuma täpselt õiget asja õigele
kontingendile. Pidevalt. Globaalsed kliendid kätte saada. Leg Show, süljetopsid
•Ettevõtte juht muutub talk-show saatejuhiks.
•Kui sa arvad et kompetents on kallis, siis proovi läbi saada
ebakompetentsiga.
•Teadmised on kolmes erilaadi olekus. Gaasilises, vedelas ja tahkes.
•Peakorter on koht kuhu post saabub.
•Kujutad sa ette, et võiks turgu olla väikesele kollasele
elektroonilisele tibule, keda peab söötma, kasima ja lõbustama?
Galeriikülastajad ei käskinud Picassol leiutada kubismi.
•Suurepäraseid inimesi leiab ebatavalistest kohtadest.
•Värba hoiakuid. Positiivsetest inimestest saab head piloodid.
Vastupidi on keeruline.
•Kui oled sunnitud valima, vali hoiaku järgi.
•Leia revolutsionäärid. Ära püüa inimesi muuta.
•Hierarhia on organisatsioon mille nägu on pööratud juhi ja tagumik
kliendi poole.
•Mänguväljakud asendavad püramiidid.
•Edu tõuseb valmisolekust taas muutuda.
•Shopping ja fucking on tegelikult ainsad asjad mis motiveerivad.
•Vanas maailmas oli – milleks teda palgata. Tänapäeval on – milleks
temaga liituda?.
•Firma peamine ülesanne ei ole palgata vaid organiseerida.
•Organisaator pakub pigem võimalusi kui töökohti. Loovat ruumi.
•Staarid tõmbavad ligi staare. Luuserid luusereid. Me oleme kõik
mängijad suured globaalses ligitõmbamise mängus.
•Pöörased juhid on sama palju kaose tekitajad kui korra loojad.
Tähendusrikas juhtimine on rohkem supipotis supi segamine kui kaane peale panemine. Juhid peavad innustama inimesi loobuma mineviku mustritest, loobuma oleviku kasumitoojatest, luues asemele uusi.
•Tõsised juhid on ülem luguderääkijad.
•Vanas testamendis käseb Jumal Moosesel järgida pigem kümmet käsku
kui keerukat loendamatute keeldude ja käskude kogumit. Visioon peab olema.
•Kolumbus üritas jõuda Indiasse, mitte Ameerikasse. Mine ära
sissetallatud rajalt.
•Innovaatiline keskkond peab olema eranditult kõrge sallivusega
vigade suhtes.
•Jeesus võttis riski ja ta löödi risti.
•Kui poleks neid narre kes proovisid teha võimatut, elaksime me ikka
veel koopas.
•Kui inimesed ei teeks rumalusi, ei sünniks iial midagi arukat.
•Töökoht peab muutuma ajude tanklaks, mitte lihtsalt võidujooksuks.
•Ainus asi mis nüüdsel ajal paneb raha tantsima on talent.
•Organisatsioon on kõrvaldatav – tähed säravad ikka edasi.
•Kui sa ei poputa oma inimesi, siis vaevalt sa oma klientegi poputad.
•Töötajad peaks juhtidele pakkuma oma motivatsioonikirjeldusi.
Erinevaid inimesi motiveerivad erinevad asjad.
•Ühe enam põhineb motivatsioon väärtustel kui rahal.
•Sina oled su leping ja su leping on sama mis sina. Töölepingud peaks
olema individuaalsed.
•Disney otsib inimesi kes ütleks neile „Sa oled vana ja loll” Et
saada värskeid impulsse.
•Keskendu, keskendu, keskendu ja siis keskendu taas.
•Individuaalne konkurentsivõime = mida sa tead x keda sa tead
•Võim on sellel kes pakub inimestele unelmaid.
•Tõelised juhid ei praktiseeri juhtimist. Nad ongi see mida nad
teevad.
•Tegelikult on ajutise monopoli tekitamine see, mille eest juhtidele
makstakse.
•Normaalsus on tee mis ei vii kuhugi.
•See mida firmad müüvad ja see mida tarbijad ostavad on kaks eri
asja. Külm surnud kala ja Sushi.
•Organisatsioonid mis on väärt seal töötamist, kohtuvad inimestega
kes on väärt palkamist.
•Edu saavutamiseks tuleb seada eesmärk peast madalamale, kogu
ülejäänud kehale.

Kommentaare ei ole: