Juhtusin ükspäev ühes toas istuma koos Nokia N8 peadisaineri Mikko Aarrasega.
Tegemist oli Nokia N8 Nordic Blogger Meetup nimelise üritusega. Seekordseks teemaks Nokia N8 ja lugu sellist, kuidas üks telefon omale kuju võtab.
Nokia kutsus endale külla baltikumist ja skandinaaviast mõned kodanikud, kes olid neile silma jäänud, sest on Nokia telefonide teemal siinkandis sõna võtnud. Nokia tahtis natuke põhjalikumalt rääkida sellest, mis on Nokia N8 disainis nii erilist.
Lühidalt on Nokia N8 lugu ära räägitud allolevas videoklipis. Kohapeal sisuliselt räägiti sama teema, ainult et natukene põhjalikumalt.
Panin omale kohapeal mõned märkemd A4 paberi peale kirja, mis allpool natukene pikemalt lahtikirjutatud saavad.
New Iconic footprint
Telefonid on olnud seni valdavalt neljakandilised. Kuidas võtta neli sirget joont ja läbi nende luua uus telefon, mis oleks eristuv ja ainulaadselt äratuntav? Nendest neljast joonest uue “iconic footprint” loomine on olnud Nokia disaineritele pähkliks pureda ja see ei ole väidetavalt olnud just kõige lihtsam pähkel.
Nokial on üle maailma neli erinevat disainikeskust. Nad käivad “põllu peal” (ing. Field engineering), et aru saada, kuidas inimesed mobiiltelefone erinevates kultuurides ja situatsioonides kasutavad. Oma töös juhib neid hüüdlase "People first" ehk kõik saab alguse kasutajate vajadusest. Lisaks tuleb sinna juurde ergonoomika ning kõik see tuleb veel omakorda tööstuslikuks disainiobjektiks vormida. Mikko just selle viimasega tegeleski.
Telefonide puhul kasutatavad materjalid ja isegi värvid ei ole vähem tähtsad. Kõik on väga hoolikalt kaalutud ja valitud. Neil olid esitluses isegi välja toodud, mis värv, milliseid emotsioone peaks Nokia N8 kasutajates esile tooma.
Telefoni välimust peaks saatma varjatud sõnum, mis esemele peale vaadates ütleb sulle kohe eksimatult “Hei, see olen ju mina, Nokia N8”.
Hea disain on läbitöötatud pisima detailini
Sirgete joonte tõmbamine saab alguse joonistusplokist. Nokia disainerid joonistavad palju. Nad joonistavad, joonistavad ja siis vaidlevad ja selgitavad üksteisele, et miks nad just sellise asja valmis joonistasid. Ükski joon ei ole päris niisama. Üheski joonistuses ei tohiks olla midagi üleliigset. Ulmelisi maju, autosid ja telefone oskab igaüks joonistada. Kuidas aga teha seda selliselt, et just sinu loodu oleks alati üheselt äratuntav, selgelt mõistetav ja reaalselt toodetav?
Koguaeg, kui ma Mikko Aarrasse juttu kuulasin, jooksid mul peas Dieter Ramsi hea disaini 10 põhimõtet. Võimalik, et Mikko oli oma ettekande ka neile 10'le põhimõttele baseerudes üles ehitanud.
Hea disain on nii vähe disaini kui võimalik
“Less, but better – because it concentrates on the essential aspects, and the products are not burdened with non-essentials. Back to purity, back to simplicity.”
Alles siis, kui disainerid on arusaamisele jõudnud, et just see või teine joonis võiks olla midagi sellist, mis võiks päriselt hakata vormi võtma, lasevad nad selle 3D printeriga välja printida. Joonistada on võrdlemisi lihtne. Küll aga, kui joonisest peab saama hilisemalt midagi käegakatsutavat, peab sinu joonistus siiski teatud nõuetele vastama.
Sa pead meeles pidama, et
- Sinu poolt joonistatud objekti peab olema võimalik toota.
- Sinu poolt loodud objekt peaks olema selline, mis saab olema vastupidav juba tänu oma disainile.
- Sinu poolt loodud kujundid peaksid olema võimalikult täpsed ja läbimõeldud.
Elementaarsed asjad, aga neid ei saa päris ära unustada.
Kõigi nende mainitud punktide täitmiseks tuleb väga palju mõelda ja nuputada, et ise end mitte korrata ja endiselt suuta millegi uuega välja tulla. Korpuse loomisel on olnud üheks läbivad jooneks märksõna “visual noise reduced” ehk eemaldatud on kõik mis ei ole hädavajalik. Konstruktsiooni loomisel on silmas peetud aspekti, et selle tootmine peab olema võimalikult lihtne. Vastasel juhul muudaks see telefoni hinna lihtsalt arulagedalt kalliks ja keegi ei ostaks seda.
Hea disain on loodussõbralik
Korpuse materjalid ja see kuidas nad üksteisega kokku sobituvad on samuti väga oluline. Üks asi on see, et nad korralikult ja täpselt koos istuksid. Teine aspekt aga see, kuidas on võimalik telefoni hiljem lahti võtta. Mitte ainult telefoni parandamiseks, vaid ka taaskasutamiseks. Lihtne on telefoni juppidest kokku liimida. Hea ja odav, kuid vastutustundetu. Hiljem on pea võimatu telefoni uuesti juppideks lahti võtta ja erinevad telefoni osasid taaskasutuse saata.
Nokia proovib just taaskasutuse osas olla eesrindlik ning tagada selle, et võimalikult suur osa nende toodetud seadmetest siiski oleks lihtsasti ümbertöödeldavad. Kõigi nende teemade juures peatuti natukene pikemalt aga päris kõike ei jõudnud ka üles märkida.
Kes natukene on kokku puutunud või huvi tundnud tootedisaini vastu, siis midagi väga uut ei olnud. Sarnased probleemid ja rõõmud on disaineritel vist sõltumata valdkonnast, kus nad toimetavad.
Uitmõtteid N8 disainiteemast
Nokia N8 on näpuvahel hoides suurepärane tükk tehnoloogiat, materjaliteadust ja tootedisaini. Hõbedane alumiiniumist ja klaasist N8 näeb samu materjale kasutanud Apple MacBook Pro kõrval väga hea välja.
Teema millest Nokia väga ei tahtnud rääkida on see, miks telefoni kasutajaliides on ikka veel kiviajas, võrreldes teiste tootjatega?
Kui telefoni korpust disainivad meeskonnad pööravad tähelepanu justkui igale pisidetailile ja tõepoolest jääb mulje nagu nad pingutavad kõvasti, et sellist suurepärast telefoni kokku panna, siis telgitaguseid teadmata on endiselt raske mõista, miks Symbiani kasutajaliidese disainerid ei ole prioritiseerinud telefoni tarkvara kasutajaliidese inimlikumaks muutmist.
Ametlik vastus oli napp. Symbian is evolving ehk tarkvara areneb paremaks tasapisi aga järjekindlalt. Ei saaks öelda, et uus Symbian kasutajaliidese poolest päris 100% identne oleks oma eelkäijaga, kuid konservatiivsele kasutajale, kes ei armasta muutusi on uus Symbianˇ3 ideaalne. Samm edasi, aga ilma märkimisväärse ümberõppimiseta.
Seltskond, kes oli Nokiale külla kutsutud koosnes peamiselt noortest ja vihastest tehnofriikidest, kes teadsid vist peast iga siin piirkonnas müügil oleva telefoni spetsifikatsiooni ja lisavõimalusi. Kahjuks jäi silma veider tähelepanek, et pea kõik Nokia külalistest kasutasid mitte Nokia, vaid HTC või Apple telefone.
Hiljem teiste osalejatega suheldes oli toon N8 suhtes millegipärast mitte kõige entusiastlikum. Hea tükk riistvara, aga oma HTC'd või iPhone ei oleks keegi esialgu niisama lihtsalt tahtnud N8 vastu vahetada. Selleks, et blogijad saaksid N8 headuses veenduda, pakuti välja võimalus, kus soovijad said omale prooviperioodiks ühe N8 laenata, mis hiljem tuleb Nokiale tagastada.
Praeguseks on internetti juba mustmiljon erinevat N8 ülipõhjaliku ülevaadet kirjutatud. Neid sirvides ei ole omaltpoolt küll enam suurt midagi lisada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar