kolmapäev, 25. juuli 2007

Nokia 6110 Navigator näpuvahel

Nädalaid tagasi Elva rattamaratonile minnes pistsin sportlikust huvist ka uue Nokia 6110 Navigatori taskusse. Tallinnast Elvasse sõites ära eksimiseks peaks vast ikka väga osav olema, kuid tahtsin vaadata kuidas uus Nokia 6110 Navigator võistluspaika juhendamisega hakkama saab.

Kõigepealt on Tallinnas tarvis auto paak ääreni kütust täis tankida. Otsisin POI'de (Point Of Intrest) seast lähedalasuvaid tanklaid. Statoil, Statoil, Shell ja Neste. Ei ühtegi Olerexi, kuigi oleks hea meelega Olerexis tankinud ja oma teadmiste põhjal oleks see mulle ka tol hetkel kõige lähem olnud. Väljapakutud Shellist on vahepeal Statoil saanud, seega vähemalt bensiinijaamade info kaarditarkvaras ei paista olevat kõige kaasaegsem.

Siiski olin veendunud, et seekord lähen oma lemmik tanklasse. Olles seal koduvalt varem käinud, teadsin kus see tankla kaardil asub. Navigeerisin Nokia Route66 navigeerimistarkvara sobivale asukohale ning palusin välja arvutada minu hetkelisest asukohast lühima sõiduautoga sõidetava teekonna. Mõni sekund ning Nokia 6110 Navigator teatas selge kõlava häälega Eesti keeles, et teekond on kalkuleeritud.

Liikuma hakates sain täpseid ja korrektseid juhiseid kuhu ja millal oleks õige aeg pöörata, et soovitud sihtkohta jõuda. Samal ajal kui telefon kalkuleeris teekonda, tegin seda sama ka oma peas. Ikka mõtled enne välja kust kõige otsem oleks sõita. Ei oska öelda kas telefon luges mu mõtteid või kasutas mõnd muud nippi, kuid soovitatav sõiduteekond oli täpselt sama mille oma peast olin vaikselt välja nuputanud. Kuigi ega see polnud ka vast miski eriliselt keeruline ülesanne lähimasse tanklasse sõita.

Tekkis natukene hasart, et mis siis saab kui ma ei kuula Nokia Navigatori sõna ja sõidan oma tahtmisi hoopis mööda teisi teid sihtkoha poole. Programm oli esiti küll kangekaelne ning igas võimalikus kohas soovitas tagasipööret teha. Ilusti teatas mitmesaja meetri pärast saabub sobiv tagasipöörde koht ning umbes täpselt 3 sekundit enne õiget tagasipöörde kohta ütles, et nüüd on sobiv aeg hakata tagasipööret tegema. Peale telefoni soovitust mõttes loetud 3 sekundit oli täpselt selline aeg, et peale soovitust suunatuli sisse panna ning valmistuda pööret tegema. Seda kõike muidugi Tallinna keskmisel linnasõidu kiirusel 50-60km/h.

Ikkagi oli mul vaja veelgi aparaati kiusata ja isegi mitte tagasipöörde soovitust kuulda võtta ning omapäi oma teed edasi sõita. Vanasna ütleb, et targem annab järele.
Mingil hetkel hakkas tagasipöörde soovituse asemel telefonist täiesti uue teekonna soovitusi tulema. Mind hakati juhendama mööda selliseid väikseid tänavaid mille lõpu kohta polnud mul aimugi kuhu nad välja väiksid viia. Suund kuhu mind juhatati oli tõesti minu sihtpunkti poole. Tundus reaalne, et tõepoolest ma saaks isegi mööda väikseid ja kitsaid tänavaid tagasi tankla poole, kuigi olin esialgsest soovitatud sõidutrajektoorist kõvasti kõrvale kaldunud. Nokia Navigaatori nähes minu lootusetut algsest teekonnast kõrvalekaldumist mõtles kiirest välja uue teekonna sihtpunkti ning alustas minu ümberjuhatamist.

Tallinnast Tartusse sõita oli igav. Vahepeal harva soovitas Nokia Navigator mul vaid teed järgida. Kuna mul auto laadijat telefonile käeprast polnud, siis lülitasin GPS'i koos Navigatsioonitarkvaraga välja, et telefoni aku sõidu lõpuni kindlasti vastu peaks.

Kui Tallinnas olid enamus suurimaid tänavaid ilusasti kaetud ja navigeerimine tundus täitsa toimivat, siis kogu piirkond mis Tallinnast välja jääb on vaid suurte põhimaanteedega kaetud. Mul oli aga vaja enne Tartut veel korra Voorelt läbi käia. Peast teadsin, et sinna saamiseks on vaja Palamuselt läbi sõita ning varsti peakski Voorele saama. Ei tea Route66 navigatsioonitarkvara ei Palamusest ega Voorest midagi. Suure tee peal sõitmisega saab vast igaüks hakkama kuid nii kui on vaja peateelt maha keerata siis on vähemalt Nokia Navigatori Route66 Navigatsioonikaart kasutu.

Alati tasuks autos siiski hoida detailset paberkandjal teedekaarti, sest kui navigatsioonitarkvara veab alt, siis saab vähemalt GPS'ist asukoha koordinaadid ning nende põhjal saab küllaltki lihtsalt ja täpselt end paberkaardil positsioneerida. Paberkaart ei vedanud mind seekord alt.

Väikese lihtsa navigeerimiskogemuse kokkuvõtteks võib öelda, et Nokia 6110 Navigatoriga navigeerimine toimib, kuid aluskaardid jätavad veel siin regioonis natukene soovida. GPS leidis koordinaadid käivitamisel ligi minuti, kahega. Hääljuhised olid selged, kõlavad ja hästi arusaadavad. Kasutajaliides on mugav käsitleda, kuid telefoni ekraan sõidu ajal autos vaatamiseks on siiski natukene ebamugavalt pisikene. Võibolla sõidu ajal navigeerimist kasutades ei peakski üldse kaarti vaatama, kuid vähemalt minul oli alguses soov vaada ja kontrollida kus ma ikka parasjagu kaardil asun. Tahaks rohkem näha kaarti oma asukoha ümber. Võimalik, et see on harjumus vanast ajast kus laotasid suure paber kaardi põlvedele laiali ja nägid korraga poolt Eestit kaardil.

 

Telefonist endast

Tüüpiline uuema aja S60v3 FP2 Nokia mobiiltelefon mida eristab teistest omasugustest sisseehitatud GPS moodul ning spetsiaalne lisanupp Route66 navigatsioonitarkvara käivitamiseks. Internetis on Nokia 6110 Navigatorit võrreldud Nokia E65'ga. Mõlemad on uuema aja S60v3 liugklapiga mudelid. 6110'l ei ole küll WiFi võimalust, kuid see eest on selle telefoniga võimalik nautida kiire 3,5G HSDPA andmeside võimalusi.
Tootja koduleht reklaamib lisaks navigatsioonile ka panoraamfotode tegemise võimalust selle mudeli puhul. Mis peaks sellest telefonist tegema ideaalse reisikaaslase neile kes soovivad kodust natukene kaugemale võõrasse paika puhkama minna ning seal telefoniga ka mõned pildid teha. Telefoni tagaküljel asuvale 2Mpix fotosilmale on kaitseks ette asetatud väikene liugurkate mis katiseb objektiivi klaasi mustuse ja kriimustuste eest ning katte eest nihutamisel käivitatakse koheselt fotoka funktsionaalsus.
Panoraamide tegemine on tõesti uskumatult lihtne. Enam ei pea panoraami tegemiseks eraldi 4 või enam pilti eraldi pildistama mille järel siis tarkvara need kokku liimib vaid mulle tundub, et panoraamide tegemiseks kasutatakse kuidagimoodi video režiimi. Käivitad panoraam võtte ning ühe korraga ilma ühtegi eraldi pilti tegemata lihtsalt keerutad fotokaga ümber oma telje või nii pikalt kui pikka panoraam pilti sa soovid. Tarkvara lõpetab pildi ise ära kui saab aru, et pildi algus ja lõpp hakkavad kattuma, et 360' pilt on täis. Kolmveerand ringi panoraami tehes peab pildi lõpetama ise uuesti päästikule vajutades.

Telefoni menüüd on kõik jällegi praktiliselt samad mis teistel samalaadsetel Nokia telefonidel. Telefoni taustapilt ja teema (Theme) on vaid uus ja ainulaadne just selle navigatsioonivõimalusega telefonimudeli jaoks valmistatud. Sinisel taustal joonistatud kiirteed kaardil ning õrnemalt kaardil kujutatud pinnavormid.

Igapäevaselt 80 grammise telefoni asemel 125 grammise klotsi suvepükste taskusse pistmine tundub esimesel hetkel küllaltki hirmuäratav. Harjumise asi, aga suvel päris nii suurt telefoni parema meelega igapäevaselt kaasas ei kannaks. 

Kasutajamugavuse poole pealt jäi natukene häirima just see palju reklaamitud sellele mudelile ainuomane Navigaatori kiirvalikunupp. Nupp telefonikorpusel millele vajutades käivitatakse koheselt navigatsiooniprogramm. Probleem aga selles, et iga kord kui ma proovisin telefoni liugurklappi avada, siis suutsin pöidlaga täpselt selle nupu vastu minna. Üle ühe korra peale klapi avamist pidin ma kohe järgmise asjana navigatsiooniprogrammi sulgema asuma, sest kogemata oli näpp nupu pihta läinud ja programmi käivitanud. Nupu asukoht on liugklapi alumises ääres, täpselt selle koha peal kust  tahaks pöidlaga klappi lahti lükata.

Kindlasti on see väga hea telefon neile kes tihtilugu palju välismaal ringi reisivad ja suurlinnades käepärast positsioneerimis- ja navigatsiooniseadet vajavad. Meie regioonis müüdavatel mudelitel tuleb kohe kaasa Eesti, Läti, Leedu, Poola, Tšehhi ja Slovakkia kaart. Route66 võimaldab muidugi piirkondi lisaks osta, juhul kui plaan reisida riikidesse mille detailkaarte telefoni eellaetud ei ole. Telefoni karbis oli kaasas CD plaat vajaliku Route66 tarkvaraga mis võimaldab koheselt internetist osta lisakaarte ning neid telefoni laadida.

Prooviperioodil ei kasutanud telefoniga navigeerimist just üleliia palju, kuid ääreni täis laetud akuga teele minnes pidin juba enne õhtut laadijat otsima asuma. Navigatsioonitarkvara võimaldab seadest valida võimaluse kus taustavalgustus pidevalt kaarti ekraanil valgustaks. Täiesti asjakohane võimalus kuna autos kasutades tahaks koheselt selget ja säravat kaarti ekraanil näha. Õhtuhämaruses või suisa öösel sõites on võimalik vahetada päevasõidu jaoks kohandatud kaardi värviskeem öise märgatavalt kontrastsema värvivaliku vastu. Eeldades, et autoroolis rääkides peaks pidevalt käed-vabad seadet kasutama ning mugavama kasutuskogemuse nimel Bluetooth vabakäe seadet kõrva küljes hoidma, siis on vältimatu lisakulutus lisaks telefonile ka spetsiaalne selle mudeli jaoks valmistatud Nokia CR-48 autohoidik. Vastasel juhul ei kesta aku eriti kaua kui lisaks GSM signaalile saadetakse ja võetakse vastu veel GPS'i ja Bluetoothi kasutamiseks vajalike raadiolaineid. Energiakulu ühe kõike tegeva seadme kohta on küllaltki suur.

Jalgsi võõras linnas vaatamisväärsuste vahel navigeerides peaks vist päikesepatareidelt töötava telefonilaadija kaasa võtma.

Sõbrasoovitusena soovitaks võtta pigem ühe tavalise, lihtsa, hea ja korraliku Nokia S60v3 mobiiltelefoni. Ostaks juurde Bluetooth GPS seadme ning hangiks telefonis kasutamiseks endale parasjagu sobiva navigatsioonitarkvara lisaks. Tõenäoliselt igapäev ma niikuinii ei kasuta GPS'i navigeerimiseks ning mis ma tast siis ikka igapäevasel lisaks telefoni sees kaasas kannan. Seda enam, et telefoni aku GPS'i kasutades eriti pikalt ei kesta ning mis kasu on mul GPS'iga telefonist kui see üks hetk võõras linnas tühjaks saab ning seetõttu isegi helistamise võimalusest ilma jään. Välistel Bluetooth GPS seadmetel on oma aku sisse ehitatud ning lootust on, et kahe eraldi akuga kahes eraldi seadmes on mul navigatsioonivõimalust natukene kauemaks kui mõlemat seadet ühe aku pealt toita. Kuigi eks Nokia 6110 Navigatori puhul võimalus lisaks teist laetud akut alati taskus kaasas kanda.

5 kommentaari:

Marek ütles ...

eraldi GPS-i eeliseks on veel ühilduvus teiste sedmetega nt süleraal v teised telefonid (nt pere peale üks selline). või suudab gps-telefon toimida arvuti jaoks nagu eraldi GPS-vastuvõtja?

ketas ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
ketas ütles ...

Laadimiseks kõlbaks hästi http://www.ladyada.net/make/mintyboost/ + USB laadija. Või USB+data.

Kui teine aku ka tühjaks saab, oled ju ikkagi telefonita. Patareisid aga ikka kuskilt leiab.


Teiseks, hiljuti testisin asja nimega Nokia Maps: http://mobilesearch.nokia.com/index.html

Palamuse ja Voore täiesti olemas.

Kuidas sellega navigeerida on, seda vast mina, kui ilma GPSita jalamees eriti kommenteerida ei oska, aga natuke sai proovitud ja tulemus ei olnud sugugi paha. Tõsi küll, linnast maale suundudes läheb ilmselt keeruliseks.

Keegi võiks neid kahte omavahel võrrelda.

dpe ütles ...

Aitäh väga toreda ülevaade eest.

Ealvik ütles ...

Ostsin ka kunagi Nokia Navigator 6110. peal ilusti Route66 navigatsiooni soft. Aga tekkis probleem. Kaardiks pandi kohe peale Baltic States and Western Europe. Aga mis värk on et Eestist ja muudest riikidest on vaid pealinnad peal. muud piirkonnad on valged. kas Route 66 ei ole siis terviklikku Eesti kaarti??? kodulehelt ei saanud ka midagi targemaks. Äki saab keeg aidata.